Landmärke i Borås får ny ägare

När Gina Tricot bestämde sig för att sälja sitt huvudkontor såg Länsförsäkringar Älvsborg ett bra läge att investera. – Vi ser väldigt positivt på fastigheten, det är ett intressant hus och vi har ett bra samarbete med och största respekt för Gina Tricot, säger Sören Schelander, vd för Länsförsäkringar Älvsborg.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-04-12 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Delar. Gina Tricot kommer att ha verksamhet på fyra våningsplan medan Länsförsäkringar flyttar in på två.
Bild: Traian Cimpeanu


Anledningen till att Gina Tricot valt att sälja är att man har uppdaterat sin affärsmodell sedan Nordic Capital blev majoritetsägare.
Artikelbild

Per-Johan Swartling


– Vi har beslutat att det inte är förenligt med ­denna att äga fastigheter, säger Per-Johan Swartling, finans- och ekonomichef på Gina Tricot.

Gina Tricot kommer fortfarande att sitta kvar på samma ytor i fastigheten, och ser positivt på att dela hus med Länsförsäkringar Älvsborg.

– Vi är övertygade om att det kommer att bli bra, säger Per-Johan Swartling.

För Länsförsäkringar började det hela med att man ville samla sin verksamhet i Borås till ett kontor. I dagsläget har man ett kontor i Knalleland och ett i city. De tittade dels på möjligheten att växa i något av de befintliga kontoren och dels på externa möjligheter.

– Vi fick då veta att Gina Tricot hade för avsikt att hyra ut, och tyckte att det var ett intressant läge, säger Sören Schelander.

"Intressant investering"


När de förstod att det handlade om försäljning av fastig­heten såg de en möjlighet till ett bra ­förvärv.
Artikelbild

Sören Schelander


– Vi ser det som positivt att vi hyr av oss själva. Vi söker avkastning på våra tillgångar som försäkringsbolag, och tycker att denna fastighet är en intressant investering. Det viktigaste för oss var att få till en bra etablering i Borås och det här är ett hus som har blivit ett landmärke i staden, säger Sören Schelander.

Han tycker att samarbetet med Gina Tricot har fungerat väl.

– Vi har haft jättebra samtal och har största respekt för Gina Tricot som företag och som en stark, lokal ­aktör, säger han.

Länsförsäkringar räknar med att flytta in om ungefär ett år, då det behövs viss tid för att anpassa lokalerna efter deras behov. Det blir även ett mindre byggarbete för att dela av till Gina Tricot.

– Framför allt vill vi skapa något som är bra för kunderna, ytor som gör att de känner sig välkomna, säger Sören Schelander.

Exponering och tillgänglighet


De är måna om att skapa en miljö där de kan erbjuda bra service – och som signalerar Länsförsäkringar i framtiden. När det gäller utformning av framtidens kontor ser de några aspekter som extra viktiga.

– Det första är exponering, att göra sitt varumärke synligt. Det andra är tillgänglighet. Båda delarna får vi här. Borås är en viktig marknad för oss att synas på, och vår flytt har tagits emot väl både bland våra med­arbetare och kunder, säger Sören Schelander.

– Det är en spännande fastighet som är både modern och funktionell. Det är ett fint ljus i fastigheten och utseendet signalerar framtid, fortsätter han.

I dagsläget står Gina Tricots varumärke stort på fastig­heten. Tanken är att utformningen framöver ska göra att man betraktar det hela som en tvåaktörsfastighet, med en 50-50-känsla.

– Vi båda tycker dock att det är viktigt att behålla ­karaktären på huset och inte förändra för mycket. Vi har största respekt för fastigheten och kommer att hantera den varsamt, säger Sören Schelander.

Fastigheten består av 7 000 kvadratmeter, Gina ­Tricot kommer att ha fyra våningsplan om knappt 4 700 kvadratmeter medan Länsförsäkringar ska ha två om drygt 2 300 kvadratmeter.

Borås stad har ett parkeringsgarage i huset och det finns även parkeringsplatser i direkt anslutning till fastigheten.
"Det är ett extremt bra läge."
– Det är ett extremt bra läge. Det ligger nära resecentrum, kunderna kan nästan ta sig ända till vår ­entré med kollektivtrafik, vilket stämmer ihop med vårt hållbarhetstänk. Huset, som är ritat av den erkände arkitekten Gert Wingårdh, är även miljöklassat som en Green Building, säger Sören Schelander.

Det generella målet för Länsförsäkringar är att växa i Borås, av deras kunder i Älvsborg är det 25 procent som bor i Borås stad.

– Vår bank- och försäkringsverksamhet är en spegelbild av samhället, Borås har en förväntad god tillväxt inom såväl privat- som företagsmarknad, och därför vill vi satsa extra mycket just här.



Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration