Unikt showroom – nytt koncept invigt i Nacka Strand

Branschorganisationen Agenturföretagen och Tam Asset Management har tillsammans med Studio Stockholm Arkitektur skapat Stockholm Showroom i Nacka Strand.

Skriven av Henrik Ekberg 2016-04-18 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Unikt. Drygt 50 modevarumärken huserar nu i Stockholm Showroom som har en yta om 8 000 kvadratmeter och som kommer att växa ytterligare 2 000 kvadratmeter i juni. Unikt med konceptet är dels närheten till mässan, dels det stora antalet modevarumärken under samma tak.
Bild: Per Kristiansen


Den nionde februari invigdes nya showrooms i Stockholm Fashion District i Nacka Strand. Modehuset Stockholm Showroom är unikt i världen tack vare närheten till mässan och det faktum att inte mindre än 50 showrooms för svenska och internationella modevarumärken ryms på ett och samma ställe.

Stor utmaning


Tam Asset Management, som förvaltar och utvecklar Nacka Strand, fick för två år sedan en förfrågan från branschorganisationen Agenturföretagen som undrade om man ville hjälpa till med att skapa ett samlat Stockholm Fashion District, med ett modehus där ett antal modeföretag kunde ha sina fasta showrooms. Något som var en stor utmaning, enligt Owe Löfquist, förvaltningschef för beståndet i Nacka Strand som Tam förvaltar och utvecklar åt ägaren The Carlyle Group.
Artikelbild

Tal. Helena Waker, vd för Stockholm Fashion Districts, talade från scenen vid invigningen.
Bild: Saga Berlin


– Att skapa ett format av det här slaget i ett kontorsområde var en utmaning. Det skulle krävas en arkitekt med gedigen erfarenhet från mode- och köpcentrumbranschen. Välrenommerade Studio Stockholm Arkitektur och Alessandro Cardinale hade precis den kreativitet och kunskap vi eftersökte och fick därför uppdraget att skapa detta utifrån sin erfarenhet, berättar han.

Sedan sommaren 2014 har de tre parterna haft ett nära och intensivt projektsamarbete. Ombyggnaden och anpassningen av den befintliga byggnaden påbörjades våren 2015 med slutbesiktning strax före jul. Exteriört har inget hänt, allt nyskapande har skett interiört. Drygt 50 modeföretag huserar nu på första etappens 8 000 kvadratmeter och representerar runt 200 svenska och internationella varumärken. Andra etappen på knappt 2 000 kvadratmeter beräknas vara klar i juni och då kommer ytterligare cirka 30 modeföretag att flytta in.

Mode i alla nyanser


Studio Stockholm Arkitekturs uppdrag var att skapa en arena där en blandning av arbetsplatser, showrooms, mötesplatser och mässor förenas. Bra förutsättningar för synergier mellan hyresgästerna var ett krav från branschen. Förväntningarna har också uppfyllts.
Artikelbild

Invigning. Chris Heister, landshövdingen i Stockholms län, talade på invigningen, på plats var även näringslivsminister Mikael Damberg (till höger) och Owe Löfquist från Tam.
Bild: Saga Berlin


– Det mest unika med uppdraget har varit att hantera mode i alla nyanser utan att tävla eller förstärka någon enskild hyresgäst. Studion har skapat en miljö som varje hyresgäst kan göra till sin egen och trivas i, förklarar Alessandro Cardinale.

De olika hyresgästerna hyr lokalerna av Tam – samt betalar för servicen via ett serviceavtal de har med Stockholm Fashion District (Agenturföretagen).

100 meter till mässan


Styrkan, och det unika med Stockholm Fashion District, är den nära kopplingen till mässan, som ligger endast 100 meter bort. Många modeföretag ställer enbart ut på mässan och har inget eget showroom, vilket betyder att det blir en ännu större mötesplats för modeindustrin och dess kunder. Förutom mässan och ett växande Stockholm Showroom finns sedan tidigare Stockholm Skohus som drivs av Agenturföretagen och är ytterligare en del av Stockholm Fashion District. Vidare har flera moderelaterade verksamheter valt att hyra helt egna lokaler. Under modeveckan samlas därför 260 modeföretag med totalt runt 700 varumärken i Fashion District i Nacka Strand.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration