Ett resmål i sig

För den uppmärksamme Avenyflanören har Mornington hotell bytt namn till Hotel Bellora. Det är ESS Hotell Group som köpt fastigheten, och under våren kommer förändringarna av de fyra verksamheterna i byggnaden att påbörjas.

Skriven av Rasmus Thedin 2015-02-01 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Jonas Stenberg, vd på ESS Hotell.
Bild: Rasmus Thedin


I januari tog de över fastigheten på Kungsportsavenyen 6–8, som förutom hotellet rymmer Brasserie Lipp, Rose & Crown och nattklubben Glow.

– Det vi gör bottnar ofta i ett koncept. Vi vill sätta vår prägel på det vi gör och inte bara förvalta det vi köper, säger Jonas Stenberg, vd på ESS Hotell.

Väggen mellan hotellobbyn och Rose & Crown ska därför tas ner och i lokalerna kommer en italiensk ristorante, inspirerad av 50- och 60-talets italienska Riviera, att växa fram. Hotellet ska förvandlas till ett boutiquehotell, som även den ska föra tankarna till den italienska Rivieran i mitten av förra seklet.

Fokus på maten


– Det kommer att bli en stor härlig italiensk restaurang på bottenplan, där det kommer att vara extremt mycket fokus på maten. Det ska vi verkligen satsa på, med bra råvaror och närproducerat, säger Jonas Stenberg.

Under våren kommer bygget att starta och målet är att första etappen – hotellet och restaurangen – ska stå klar i maj.

Hotellet kommer inte att vara stängt under själva omgörningen.

– Det är ganska nyrenoverat och fint, så vi kommer bara att försöka att väva in den röda tråden, och det är ett stort hotell med 98 rum.

Även hotellets takterrass kommer att utvecklas. Förhoppningen är att den ska öppnas under våren.

Under augusti och september kommer Glow att stängas ner, för nyöppning i oktober. Men ännu är det inte klart vad konceptet kommer att bli där.

I januari 2016 är det Lipps tur.

– Där kommer vi inte att ändra själva konceptet, utan det handlar snarare om ett Lipp 2.0.

Målet är att både hotellet och restaurangen ska bli tydliga resmål.

– Både göteborgaren och folk utifrån ska komma hit. Men det här ska inte bli en turistfälla. Vi försöker skapa unika hotell- och restaurangkoncept, och vi fokuserar mycket på upplevelsen. Vi försöker ha det som konkurrensfördel. De ska välja hotellet för att de vill bo just här och inte bara för att det finns lediga rum.

– Vi vill vara med i Wallenstams och övriga aktörers satsning på Avenyn och att få tillbaka göteborgaren hit, så att det inte bara är ett turiststråk.

Topp fem


Han säger att målet är att hotellet minst ska vara topp fem bland de mest spännande hotellen i Göteborg och att ambitionen är att överträffa gästernas förväntningar.

– Det ska kännas hemma, som ett vardagsrum. Det ska vara ombonat och varmt. Oavsett om våra restauranger och hotell har olika stilar, ska man känna igen att det är vi som står bakom rent värderingsmässigt, säger Jonas Stenberg.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration