"Kontoret är ofta en del av varumärket"

Nordier Property Advisors satsar stort på uthyrning genom det nybildade bolaget Nordier Leasing AB. Mattias Bäckman är vd för det nya företaget och kommer här med sina bästa tips om hur man uppnår en lyckad flytt.

Skriven av Sofia Carlsson 2010-01-01 | Flytt

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

På det nybildade bolaget Nordier Leasing kommer man att satsa hårt på att vara uppdaterade på trenderna på marknaden föra att i ett tidigt skede hitta nya uthyrningsuppdrag. Från vänster: Joakim Wallsten, Mattias Bäckman, Jimmie Hall och James Mehks.
Bild: Freddie Hall


Vad skulle du säga är det viktigaste att tänka på när man planerar en företagsflytt?


– När det handlar om lite större företag är kontoret ofta en del av varumärket och ett sätt att attrahera kompetent personal. Det är viktigt att ha det här i åtanke när man söker nya lokaler. Sedan handlar det även om att ha god framförhållning och att tänka på flexibilitet i olika former. Bland många företag idag finns det en osäkerhet om framtiden och man är rädd för att skriva på för långa kontrakt. Med tanke på att hyreslagstiftningen kan vara lite fyrkantig, så gäller det att ha en bra dialog med fastighetsägaren och undersöka möjligheten att exempelvis växa och krympa inom deras bestånd. Det är även viktigt att tänka på saker som tillgänglighet och kommunikationer.

– På senare tid har vi även märkt att det har blivit större fokus på hållbarhet och miljöfrågor. Många företag vill profilera sig som ett miljömedvetet företag och vill då även ha ett kontor som stämmer överens med deras miljöpolicy. Fler och fler fastighetsinvesterare visar också större intresse av att placera kapital i fastigheter med hög miljöstandard och hållbarhet. Det gäller nu att fastighetsägarna är vakna och hänger med lika snabbt som marknaden förändras.

Hur tror du att hyrorna kommer att förändras under de närmaste åren?


– Alla förutspår en tuff marknad under 2010 men i Stockholms innerstad finns det ändå tillräckligt många kvalitativa produkter för att hålla hyrorna uppe på en relativt hög nivå. Kontor som kan erbjuda en hög standard med tät inplacering och en bra kostnad per arbetsplats kommer även fortsättningsvis att vara vinnare, medan äldre och mindre flexibla objekt kommer att få det tuffare. Samtidigt är det dock viktigt att nämna att det sker en hel del förvandling av äldre kontorsfastigheter till andra ändamål såsom exempelvis bostadsrätter och hotell. Det kommer sannolikt också alltid att finnas en efterfrågan på mindre kontorslokaler även i det äldre beståndet inne i innerstan. Företag i storleksklassen 10–20 anställda har inte lika höga krav på yteffektivitet och flexibilitet, utan där är det framför allt läget som är av högsta prioritet.

Hur tror du att framtidskontoret kommer att se ut?


– Jag tror att det kommer vara viktigt för arbetsgivare att kunna erbjuda olika typer av service och förmåner utöver det vanliga. Det kan handla om exempelvis hunddagis, barnpassning och cykelparkering. Det gäller också att skapa en arbetsplats där de anställda trivs och vill vistas. Arbetsgivare som förstår värdet av att det här tror jag kommer vara mycket konkurrenskraftiga framöver.

Hur tycker du att en bra hyresvärd ska vara?


– En bra hyresvärd är lyhörd och har en bra fungerande förvaltning som tillgodoser hyresgästernas behov. Om hyresgästerna tycker illa som sin hyresvärd blir de sällan långvariga, även om det inte nödvändigtvis behöver vara något direkt fel på lokalerna. Det gäller helt enkelt för hyresvärden att vara så serviceminded och flexibel som möjligt.

Vilka är de främsta orsakerna till att företag ska kontakta er när de söker lokaler?


– Vi är helt enkelt bäst, haha. Nej, skämt åsido, vi har en bred kompetens på området och kompletterar varandra väldigt bra. Vi har haft ett antal stora uthyrningsuppdrag där kunderna valt oss just för den kompetensbredd och marknadskännedom som vi har. Sedan har vi allihop arbetat inom andra branscher innan vi började med fastigheter, vilket jag tror gör att vi har en större förståelse för kundernas behov. Vi är dessutom väldigt serviceminded och tror stenhårt på att leverera så bra tjänster som möjligt till våra kunder.

Hur kommer Nordier att jobba framöver när det gäller uthyrning?


– Vi hoppas kunna jobba med projekt där vi kan vara delaktiga i processen i ett tidigt skede. Det här ställer naturligtvis krav på oss att vara extra innovativa och kreativa i vårt sätt att hitta uppdrag. En del av vår strategi är att vara extra uppmärksammade och uppdaterade på trenderna i samhället, att jobba nära marknaden och genom research få en god inblick i förändringar gällande företagens olika transaktioner, omprofileringar och huruvida de är i begrepp att växa eller minska i storlek. Kontoret och läget är ofta av stor betydelse när det gäller företagens varumärke och hur de väljer att kommunicera sina värderingar utåt. Man skulle nästan kunna säga att vår ambition på Nordier är att vara så insatta i vad som händer på marknaden att vi ska kunna tala om för företagen att de behöver hjälp redan innan de själva har insett det.

Vad skiljer er från andra fastighetsrådgivare på marknaden?


– Det handlar framförallt om det jag precis nämnde med att vi är duktiga på att arbeta proaktivt. I övrigt har vår uthyrningsstyrka mer än 30 års erfarenhet av uthyrning och dessutom stor kunskap om försäljning. Vi har allihop arbetat som säljare och säljchefer långt innan vi började med uthyrning. Det är en stor fördel eftersom uthyrning i grund och botten handlar om kvalificerad försäljning. Dessutom är vi alla delägare vilket förmodligen ger oss ett ännu starkare incitament för att vilja lyckas.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration