Avväpnande och miljösmart på Swecos kontor

Alla mötesrum har olika stil, trappan svävar och en stor ljusgloria vilar över vardagsrummet. Men Swecos kontor är inte bara snyggt, det är också Sveriges mest miljösmarta ombyggda kontor. – Det här blir en referensbyggnad för oss som sporrar oss inför nästa utmaning, säger Michael Eskils på AMF Fastigheter.

Skriven av Therese Aronsson 2012-10-12 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

"Priset är en bekräftelse på att vi har lyckats med vårt mål. Det är jättekul", säger Michael Eskils.
Bild: Niclas Liedberg/Pixprovider


Den Tengbomritade fastigheten byggdes 1962 åt Svenska Dagbladet och är i dag kulturminnesskyddad. Men att det producerats dagstidningar här går inte att se i dag, berättar Karin Jernström Nyberg, fastighetschef på AMF, som visar runt. Där tryckeriet tidigare låg har det skapats ett stort vardagsrum. Ett atrium har öppnats upp med stora taklanterniner som sprider dagsljus.

– Det här är det häftigaste kontoret som jag har sett. De har lyckats så bra, säger hon.

De nyrenoverade lokalerna ska vara en grund för ett stort företag med en väldigt diversifierad verksamhet. Här arbetar ingenjörer bredvid arkitekter och här ritas både räls och möbler.

I vardagsrummet finns specialbyggda soffgrupper som kan tas isär och sättas ihop efter behov och i taket hänger en glorialiknande ljusslinga. En bokhylla sträcker sig över de tre våningarna och en fet dalahäst ger budskapet: "Fetma kan förkorta ditt liv med tio år. Gräver du din egen grav med kniv och gaffel?" Mitt i rummet svävar en trappa.
Artikelbild

Michael Eskils.
Bild: AMF Fastigheter


Trasmattor på väggen


– Trappan ringlar sig upp och är en detalj som gör det lättare att kommunicera, man ser vem som går upp och ner. Den står också för något som vi kan. Trappan är avancerad och detta var en utmaning att få till tekniskt, säger Christer Stenmark, ansvarig inredningsarkitekt på Sweco.

När du kommer in leds du av ett trägolv mot trappan, men vid sidan av är det betongyta. Den ruffa delen symboliserar byggnads- och konstruktionsbiten av Swecos verksamhet. Tanken är att det blir mer lekfullt att inte bara ha fingolv i finrummet.

Längs väggarna i vardagsrummet är det som skyltfönster in i mötesrummen, som alla är olika. Det ena har trasmattor på väggarna, i ett annat förflyttas du till Antarktis och får sällskap med pingviner, och i ytterligare ett finns saccosäckar för mer informella möten.

– Alla ska bli integrerade och därför är det fokus på mötesplatser. Bättre kommunikation ger nya affärsmöjligheter. I vardagsrummet ska man kunna ta emot sina kunder, mötas internt och längst bort finns lunchrummet, så att alla måste gå igenom vardagsrummet för att komma dit. Verksamheten är synlig, kunderna ser de som sitter och arbetar eller har möten.

När Sweco för några år sedan började söka nya lokaler var miljökraven höga. Letandet slutade i ett tätt samarbete med fastighetsägaren AMF Fastigheter, som var beredda att satsa drygt 300 miljoner kronor på att renovera de befintliga lokalerna på Gjörwellsgatan och få dem att nå absolut högsta miljöklass. Swecos krav var att nå certifieringen Miljöbyggnads högsta nivå, Guld, och att energianvändningen skulle ligga på guldnivån för nyproduktionsstandard. Det lyckades man med och AMF Fastigheter har nu tilldelats Sweden Green Building Award för miljöarbetet.

– Helt fantastiskt. Det är självklart för oss att ställa höga miljökrav på våra lokaler. Det stärker varumärket, säger Christer Stenmark.

Ett bra betyg


Michael Eskils, miljöchef på AMF Fastigheter, berättar att det är en mycket större utmaning att nå guld­nivån för befintliga byggnader än vid nyproduktion. För att projektet skulle bli kostnadseffektivt behövdes bra tekniska lösningar. Flera av dem har utarbetats tillsammans med Swecos konsulter.

Bland annat har man använt sig av en geoenergianläggning med 26 borrhål där värme och kyla hämtas och lagras, solceller på taket, väderprognosstyrning av inomhusklimatet och ackumulering av energi i byggnadens väggar. 90 procent av luften återvinns och energi­användningen beräknas ligga under kravet för nivå guld, vilket är mer än en halvering från tidigare.

– Jag är stolt över att vi lyckades få ner energianvändningen så mycket, men också att vi lyckades nå Miljöbyggnad Guld. Det är ett bra betyg, säger han och fortsätter.

– Det här blir en referensbyggnad för oss. Priset är en bekräftelse på att vi har lyckats med vårt mål. Det är jättekul. Det sporrar oss internt och blir en kick inför nästa utmaning. Vår ambition är att certifiera merparten av våra befintliga fastigheter med antingen Miljöbyggnad eller Green Building inom två år.

Sweco kommer även att teckna ett grönt hyresavtal med AMF Fastigheter för att miljön ska hamna högst upp på agendan även under förvaltningstiden.

Även i inredningen har Sweco haft miljön i fokus. Pallarna i vardagsrummet är sydda av stuvbitar, ett ­organiskt mönster av löv klänger längs väggarna och det har satsats på design som håller över tiden. Till ­exempel finns designklassiker som Sjuan av Arne ­Jacobsen och Lilla Åland av Carl Malmsten i mötes­rummen.

Numrerade rum


Sammanlagt finns det cirka hundra mötesrum. På de övre våningsplanen ligger de också mot atriet med glasväggar från golv till tak. Där har man satsat på färger för att skapa en kreativ miljö. Är det ett illgrönt rum är både väggarna, mattan, och stolarna ­illgröna. På väggarna är olika nummer målade.

– Sweco by numbers ska vara en ingång till samtal. Varje nummer står för något, till exempel finns koordinaterna för var Tomten bor, enligt en medarbetares uträkning med hänsyn tagen till jordens rotation och demografi i olika länder. Tydligen bor han någonstans i Kazakstan, säger Christer Stenmark.

Sista etappen är klar i december. Då kommer 1 700 Swecoanställda att arbeta här. De hyr 27 000 av sammanlagt 44 000 kvadratmeter.

– Alla ska känna sig välkomna här. Det ska vara en upplevelse att komma hit, det är inte vilket kontor som helst. Kontoret är avväpnande, alldagligt och trivsamt, trevlig miljö att vara i. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Vardagsrummet har blivit som vi har tänkt, vi har fått fin feedback och det passar vårt varumärke, säger Christer Stenmark.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration