BSK Arkitekter har nyckeln till ett vinnande koncept

Att ha ett snyggt kontor blir allt viktigare för företagskulturen. Det handlar om att vårda sin personal och att knyta till sig ny på en skiftande arbetsmarknad.
– Företag i alla branscher har förstått att detta är viktigt i dag, säger Marco Checchi, affärschef på BSK Arkitekter.

Skriven av Sofia Grymer 2013-06-01 | Arbetsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

För två år sedan då tävlingen Sveriges Snyggaste Kontor gick av stapeln för första gången var det BSK Arkitekter som låg bakom inredningen till det vinnande kontoret dataspelsföretaget Dice. Förra året var det de som hjälpte Mojang, även det ett dataspelsföretag, till en andraplats i tävlingen. Nyckeln till ett lyckat inredningsprojekt är att ha en tydlig och klar målformulering menar affärschefen Marco Checchi på BSK Arkitekter.

Coola kontor för att locka personal


– Dice gav oss en brief som var solklar. De hade släppt spelet Battlefield som hade blivit en dunder­succé och behövde anställa fler. Men de hade redan dammsugit Sverige på duktig personal, det fanns ingen mer att anställa, så de var tvungna att vända sig utomlands. Eftersom vi generellt har lägre löner i Sverige hamnade det på att ha det coolaste kontoret för att locka till sig folk. Då är det ganska enkelt, säger han.

Med Mojang var läget det motsatta, de hade fått in tusentals jobbansökningar på några veckor och satt i en liten lägenhet. De behövde nya lokaler för att skapa en gemenskap.

– Deras sammanhang var att de hade gjort spelet Mine­craft. Nu behövde de ett nytt kitt för att kunna göra nästa succé, säger Marco Checchi.

Båda projekten är exempel på när det finns en tydlig målformulering. Har inte företaget det är det viktigt att se till att hitta en.

– Som hyresgäst ska man ha en ambitionsnivå med sitt kontor som höjer sig långt över medel. Jag tycker att man ska utmana sig själv och sin bransch, säger Marco Checchi.

En del av varumärket


I dag har de flesta branscher förstått att det är viktigt med snygga kontor. Det finns ett större gehör för att lokalen är en del av företagets varumärke i dag än för fem, tio år sedan menar Marco Checchi. Men det handlar också om sättet att arbeta på.

– Aktivitetsbaserade kontor har kommit starkt de senaste åren, det är absolut ingen modenyck som kommer att försvinna. Det är en frigörelse från det bundna rummet. Den unga generationen är individualistisk och vill kunna styra sin arbetstid, sitt arbetssätt och hur de lägger upp sin arbetsdag.
Artikelbild

Spelföretaget Mojang behövde nya lokaler för att skapa en gemenskap.
Bild: Niklas Storbjörk


Marco Checchi menar att arbetsmarknaden har förändrats. Man byter jobb ofta och det har blivit viktigare att vårda sin personal och hitta sätt att knyta den till sig.

– Varje år hamnar lönen längre och längre ner på listan över vad personalen tycker är viktigast. I stället handlar det om vilka personliga utvecklingsmöjligheter och utmaningar som finns på arbetsplatsen, säger han.

Fler bidrag i tävlingen


Inför årets upplaga av tävlingen Sveriges Snyggaste Kontor har BSK Arkitekter två starka kandidater; Vasakronans nya aktivitetsbaserade kontor och Electronic Arts, moderbolaget till Dice.

– Jag vet inget annat kontor som gått så långt som Vasakronan har gjort, det är ett väldigt komplext projekt. Och Electronic Arts kontor är ett otroligt coolt projekt.

– Det är roligt att det kommer in en massa bidrag till tävlingen. Det är viktigt att lyfta frågan om vad ett snyggt kontor kan innebära.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration