Redo att ta emot nya logistikaktörer

Jönköping har de senaste åren klättrat stadigt på listan över Sveriges bästa logistiklägen. Logpoint planerar för ytterligare förbättringar framöver och står nu rustat för att ta emot en mängd nya företag.

Skriven av Nicklas Tollesson 2012-09-01 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

­Magnus Bergkvist och Rune Petersson på Logpoint.
Bild: Nicklas Tollesson


När tidskriften Intelligent Logistik några år in på 2000-talet började publicera sin uppmärksammade årliga lista över Sveriges bästa logistiklägen återfanns Jönköping på åttonde plats. År 2011 delades tredjeplatsen med Örebro, men i årets lista är Jönköpingsregionen ensam trea (efter Storgöteborg och Östgötaregionen).

– Man ska inte övervärdera den där listan, men det är klart att den säger en del, säger Magnus Bergkvist, affärsutvecklare på Logpoint, ett bolag som bildats av kommunerna i Jönköping och Vaggeryd för att utveckla det gemensamma logistikområdet längs E 4.

Området har, sedan det etablerades i och med Husqvarnas byggnation 1974, vuxit successivt och omfattar i dag 300 hektar. Det gamla området är i dag i princip fullt – det återstår bara några mindre tomter – och nyligen har detaljplanen för ett framtida område, söder om det nuvarande, vunnit laga kraft.

– Vi har nu 100 helt nya hektar att arbeta med. Det finns en detaljplan klar för ytterligare 150 hektar i Vagge­ryds kommun, men där måste vi invänta en miljö­dom, som kan ta ett par år, berättar Rune Petersson, vd för Logpoint.

Hur länge räcker de 100 hektaren?


– Svårt att säga, men fortsätter vi i den takt vi har hållit hittills, så kanske tio år.

Logpoint arbetar hårt för att underlätta för de före­tag som verkar i området i dag och för att locka hit nya. Flera förbättringar har genomförts och håller på att genomföras just nu:

• En kombiterminal, för omlastning mellan järnväg och väg, stod klar på våren 2011. I dagsläget är det bara Ikea som använder terminalen, med ett tåg – som ska ökas till två i december – om dagen.

– Förhoppningen är att fler företag i området ska använda terminalen framöver. Vår ambition är att bygga en fullängdsterminal som ska stå klar 2016, berättar Rune Petersson, vd för Logpoint.

Dagens terminal är "bara" 225 meter lång, vilket innebär att hela tåget inte kan lastas på en gång, det måste köras fram mellan lastningarna. Maxlängden på dagens tåg är 650 meter, i framtiden ska de vara 750 meter långa, och det är den här längden man siktar på när det gäller den framtida terminalen.

• Logcomp, ett koncept för utbildning och kompetensutveckling som har utvecklats i samarbete mellan kommunerna och ett 40-tal företag på området. Utbildningarna anpassas för att den kompetens som före­tagen efterfrågar verkligen utvecklas.

• En uppställningsplats för långtradare vid Hyltena (mellan gamla och nuvarande E 4) ska stå klar i juni nästa år, alltså en plats där lastbilarna kan stå i väntan på att de ska lastas.

– Det ska bli en belyst asfalterad yta om 12 000 kvadrat­meter, med plats för 40 långtradare, och där ska finnas dusch och toalett. I dag står bilarna på gatorna i området och väntar, det blir stökigt och medför en del hygieniska bekymmer, säger Rune Petersson.

• På andra sidan av vägen, från uppställningsplatsen sett, ska Logpoint Center utvecklas, en service­­-a­nläggning som hela området ska dra nytta av.

– Logpoint Center gör oss unika i Sverige i logistiksammanhang, säger Magnus Bergkvist.

NCC håller i nuläget i trådarna efter att ha vunnit en tävling som Logpoint utlyste i vintras, gällande Logpoint Centers innehåll. NCC har tecknat avsiktsförklaringar med flera aktörer; den kände Jönköpingskrögaren Håkan Axelsson (som har restaurang Guvernören på Vallgatan), Företagshälsan/Läkarhuset, Handels­banken och Friskis & Svettis.

– Den första delen omfattar cirka 5 000 kvadrat­meter och kommer också att innehålla en servicebutik och ett kontorshotell, bland annat ska vi själva sitta där. Detaljplanearbetet drar snart igång och vi räknar med inflyttning under 2015, säger Magnus Bergkvist.

I förlängningen kan Logpoint Center bli hela 20 000 kvadratmeter stort. Bland önskemålen finns ett hotell, som i så fall tar större delen av ytorna, bilservice, förskola och så vidare.

"Många av företagens kunder finns här"


Logpoints område är tveklöst ett av Sveriges mest attraktiva logistikområden. Att så många företag valt att etablera sig här gör också läget än mer attraktivt.

– Klustertanken är viktig, det blir alltmer transporter inom området, många av företagens kunder finns här. En trevlig synergi var när ett danskt företag, Alumeco, etablerade sig här. De importerar mycket från Danmark, samtidigt som Ikea exporterar mycket till Danmark. De hittade ett bra samarbete, som innebär att åkarna har fullastat i båda riktningarna, säger Magnus Bergkvist.

Avslutningsvis, hur ser Logpoint-området ut om 20 år?


– Då är det dubbelt så stort som i dag, 10 000 personer arbetar här, en dryg fördubbling jämfört med i dag, säger Rune Petersson.
Artikelbild

Logpoint South Sweden ska växa ­söderut. 100 hektar är klara för inflyttning och ytterligare 150 hektar är detaljplanelagda och klara, men en miljödom måste inväntas innan marken är klar för nya etableringar.
Bild: Ramböll





Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration