Tolv Stockholm stärker evenemangsupplevelsen

Med bowling, korvfabrik och stor nattklubb ska Tolv Stockholm bli ytterligare ett dragplåster i vad som ska bli Nordens ledande nöjesdestination. Inspiration har hämtats från LA Live och Londons O2. – Det ska inte längre finnas någon anledning att åka in till stan efter ett event, säger utvecklingschefen Stefan Prucha.

Skriven av Therese Aronsson 2013-01-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Namnet Tolv Stockholm kommer från de 12 000 kvadratmetrarna, men även från att de har öppet tolv timmar om dagen, tolv månader om året. Det kan dessutom ses som ett klockslag; tolv på dagen och tolv på natten. Konceptet ändrar skepnad beroende på tid på dygnet.
Bild: SGA Fastigheter


I Tele2 Arenas gatuplan ska det skapas ett nöjeskoncept som stärker evenemangsupplevelsen för besökarna. Inspiration har hämtats från LA Live och O2 i London, som båda har lyckats med att skapa synergieffekter mellan arenor och nöjen. Besökare ska vilja komma till arenaområdet innan och stanna kvar efter evenemanget, samtidigt som Tolv Stockholm ska kunna stå på egna ben och locka dit folk med sitt utbud.

– Tolv Stockholm ska växa in i evenemanget. När U2 spelar är det först ett coverband i baren som spelar deras låtar och efter spelningen kommer Bono och gör ett gästperformance, säger Stefan Prucha på SGA Fastig­heter.

De 12 000 kvadratmetrarna ska fyllas med upplevelser. O’Learys öppnar en av Europas största sportbarer på 4 000 kvadratmeter. Där kommer det att finnas möjlighet att bowla, spela minigolf och pingis. Det kommer att finnas en storbildsskärm med en läktare där till exempel fotbollsfans kan se bortamatcherna på sin hemma­arena.

Korvstoppningskurser


Familjen Ahlbom, som bland annat står bakom Storstad och Solidaritet, hyr 2 000 kvadratmeter för att skapa en nattklubb med tre dansgolv för 1 500 personer.

Dessutom kommer det att finnas ett speciellt korvkoncept i fem delar. Det ska finnas en restaurang med långbord där du kan beställa korv och välja mellan 170 olika ölsorter, och en fine dining med femrätters middag med korv i alla rätter. I köket, där man ska ha en korvfabrik, kommer det att anordnas korvstoppningskurser. I en deli kan du köpa med dig korv hem och i en korvkiosk kan du ta en korv med bröd när du är på språng.

– Vi konkurrerar med innerstaden, det ska inte längre finnas någon anledning att åka in till stan, säger Stefan Prucha.

3 000 kvadratmeter går fortfarande att hyra för den som har ett upplevelsekoncept utöver det vanliga.

Namnet Tolv Stockholm kommer från de 12 000 kvadratmetrarna, men även från att de har öppet tolv timmar om dagen, tolv månader om året. Det kan dessutom ses som ett klockslag; tolv på dagen och tolv på natten. Konceptet ändrar skepnad beroende på tid på dygnet.

Tolv Stockholm ses som steg två i Stockholm Entertainment District. Steg ett var Skyview, som lockar hundratusentals turister varje år, och nästa steg är att bygga ett glastak över Arenatorget och fylla det nya rummet med kommersiella ytor i två plan.

– Det här ska bli Nordens ledande nöjesdestination. I det ingår inte bara evenemang utan här ska man också kunna äta god mat, bowla, gå på bio, bo på hotell och shoppa, säger Stefan Prucha.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration