Unik atmosfär och lyxshopping i Bibliotekstan

Marc by Marc Jacobs, Ralph Lauren, Burberry. En efter en flyttar starka, internationella premiumvarumärken till Bibliotekstan. <br /> – Det är Sveriges bästa shoppingområde, säger Henrik Egnell på Hufvudstaden.

Skriven av Therese Aronsson 2012-06-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Bibliotekstan ska ha fokus på slow-shopping, shopping där man strosar länge i området och inte bara går igenom det.
Bild: Pelle Nilsson


De stora, internationella lyxvarumärkena har höga krav när de gör nyetableringar. Att Biblio­tekstan har lockat så många av de mest välkända är ett gott betyg.

– De vill ha bra grannar och bra lokaler i en fin fastig­het. Att Ralph Lauren tecknade avtal med oss har gjort att det blivit ett större intresse, de följer efter varandra. Just nu har vi tre nya varumärken i världsklass som är intresserade. Och utvecklingen ser fortsatt positiv ut, säger Henrik Egnell, chef för affärsutveckling på Hufvudstaden.

För två år sedan lanserades namnet Bibliotekstan, men fastigheterna har funnits betydligt längre, likaså Hufvudstaden som fastighetsägare. Namnet Bibliotek­stan förtydligar att det är ett område som inte bara innefattar Biblioteksgatan. Det ska underlätta för konsumenterna, men även vid etableringar av nya butiker.
Artikelbild

Namnet bibliotekstan förtydligar att det är ett område som inte bara innefattar Biblioteksgatan. Det ska underlätta för konsumenterna, men även vid etableringar av nya butiker.
Bild: Pelle Nilsson


– Ett dilemma i Stockholm är att handeln är utspridd, vilket gör det svårt för konsumenter och varumärken att veta vilka områden som passar dem bäst.

Fokus på slow-shopping


Bibliotekstan ska ha fokus på slow-shopping, shopping där man strosar länge i området och inte bara går igenom det. Nu i augusti öppnar ett av Danmarks mest spännande designvarumärken, Line & Jo, en konceptbutik på Mäster Samuelsgatan 6. Som komplement till de internationella märkena satsas det på starka svenska varumärken, som V Ave Shoe Repair, Hope, Byredo och Local Firm. Målgruppen är allt från 28+-tjejen till den mogna kvinnan, främst stockholmare men även internationella besökare. Visionen är att skapa en unik ­atmosfär, fylla lokalerna med premiummode och skapa Sveriges bästa shoppingområde.

– Det är det redan i dag. Konkurrensen är inte så stor, vilket i och för sig inte är så konstigt då det inte finns så många andra shoppingområden. Det gör inte att vi lutar oss tillbaka och är nöjda, vi vill fortsätta utveckla Bibliotekstan så att det blir ett levande område. Våra konkurrenter är London, Paris och New York. Svenskar reser för att shoppa eftersom utbudet är så dåligt i Sverige. Paris-kvinnan däremot åker till London av andra skäl, eftersom hon har all shopping på hemma­plan, säger Henrik Egnell.

Området innefattar Biblioteksgatan med tvär­gatorna Mäster Samuelsgatan, Smålandsgatan, Jakobsbergsgatan, Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan. Där äger Hufvudstaden 75 procent av fastigheterna. Det är ovanligt med ett sådant klusterägande i city. Det skapar möjligheter ett utveckla området.
Artikelbild

"Bibliotekstans fördel är att de butikerna som finns här inte finns i externa köpcentrum", säger Henrik Egnell.
Bild: Pelle Nilsson


– De övriga fastighetsägarna är med på tanken om Bibliotekstan. Att till exempel SEB Trygg Liv och Aberdeen hyrt ut till Hugo Boss och Cos har lyft området, säger han.

Hufvudstaden är främst kända för sina fina kontorslokaler, men hälften av deras intäkter kommer från ­butiker. Varken den ekonomiska oroligheten som varit de senaste åren eller trenden det pratats om, att allt fler väljer att handla i köpcentrum utanför centrum, har märkts av i Bibliotekstan.

Budget och lyx har gått bra


– För våra hyresgäster har det gått bra. Vår målgrupp är mindre priskänslig. Den handel som har gått bra i krisen är budget- och lyxsegmentet. Det är mellanregistret som har tappat, säger han och fortsätter.

– Vi ser inte externhandeln som något större hot, vi vet att cityhandeln är navet i Stockholms handel. För andra städer har handeln flyttats ut ur städerna, men inte i Stockholm. Snarare har handeln ökat. Men vi ignorerar det inte heller. Det är flera stora projekt som är på gång. Vi jobbar proaktivt för att vi inser att till exempel Täbyborna enklast tar sig till Täby Centrum. Bibliotekstans fördel är att de butikerna som finns här inte finns i externa köpcentrum.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration