Skärholmen Centrum växer och blir allt populärare

Med ny ägare och nya projekt på gång går Skärholmen Centrum mot en ny vår. <br /> – Som långsiktig ägare är det mycket vi vill göra, både med köpcentrumet och i Skärholmen, säger Anneli Jansson, nordisk chef för brittiska Grosvenor Fund Management.

Skriven av Henrik Ekberg 2015-03-01 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

Anneli Jansson är nordisk chef på brittiska Grosvenor Fund Management som i början av året köpte Skärholmen Köpcentrum av RBS-ägda Centeni.
Bild: Grosvenor Fund Management


Det händer mycket kring Skärholmen Centrum. För ett par år sedan gapade många butiks­utrymmen tomma och försök gjordes att sälja det stora köpcentrumet. Vilket inte var så lätt, visade det sig. Men sedan dess har handelsplatsen utvecklats och nya hyresgäster flyttat in. I dag är det i stort sett fullt uthyrt i det närmare 100 000 kvadratmeter stora köpcentrumet som invigdes 1968.

– Vi tänker fortsätta den utvecklingen som den förra ägaren påbörjade. Skärholmen Centrum är precis den typen av köpcentrum som vi är ute efter. Vår affärsidé är att köpa köpcentrum där människor bor, verkar och rör sig. Knutpunkter helt enkelt, säger Anneli Jansson.

Stora planer


Ett par veckor in på det nya året blev det klart att Grosvenor Fund Management köper Skärholmen Centrum av RBS-ägda Centeni. Enligt Anneli Jansson har den nya ägaren stora planer för såväl handelsplatsen som för Skärholmen.

– Vi har precis kommit igång, men det är mycket som vi vill göra och eftersom vi tänker långsiktigt så innefattar det mer än själva köpcentrumet. Vi jobbar till exempel också för att det ska byggas fler bostäder i området.

I höstas tecknade Ica och Systembolaget nya långsiktiga hyresavtal som ankarhyresgäster i Skärholmen Centrum. I början av mars flyttade Systembolaget in i sina nya lokaler, som ligger mitt emot de gamla, på 950 kvadratmeter med det senaste uppgraderade konceptet. Före sommaren ska också Ica Kvantum ha flyttat in i sin nybyggda lokal som mäter 3 000 kvadratmeter. Samtidigt pågår ett arbete som ska knyta samman dagligvaruhandeln – som bland annat innefattar Ica och Systembolaget – med det övriga centrumet. En passage planeras som gör det möjligt att gå inomhus mellan dessa båda delar. Passagen ska omgärdas av handel på båda sidor och även i två plan.

Service och vardagshandel


Artikelbild

Skärholmen Centrum har på några år gått från att vara ett köpcentrum med många tomma lokaler till att bli en populär handelsplats med få lediga butiksutrymmen. Systembolaget flyttade nyligen in i sina nya lokaler och innan sommaren kommer Ica att göra detsamma.
Bild: Grosvenor Fund Management


Totalt skapas cirka 2 000 kvadratmeter nya handels­ytor. Planen är att fylla dessa utrymmen med vardagshandel och service som hör ihop med dagligvaruinköp. Just nu pågår detaljplane­arbetet för projektet.

– Det är svagheten med köpcentrumet i dag och något som har efterfrågats av såväl kunder som handlare, säger Anneli Jansson.

Målsättningen är att också att kunna erbjuda naturliga stråk från parkeringen, busshållplatsen och tunnel­banestationen.

– Vi kommer även att förbättra parkeringen och göra det fräschare och samtidigt tryggare, tillägger Anneli Jansson.

Vill locka internationella aktörer


Skärholmen Centrum är ett av landets största köpcentrum, omsätter närmare två miljarder kronor och lockar årligen 14 miljoner besökare. I höstas öppnade Andy’s Lekland i köpcentrumets nedre del och blev då det första fullskaliga leklandet i nära anslutning till tunnelbanan i Stockholm. Donkin’ Donuts slog upp portarna för sin nya butik i februari, vilken var den andra etableringen för kedjan i Sverige. Förra året flyttade bland andra Bubbleroom, Pinkroom och Dressman XL in i köpcentrumet.

– Det är i stort sett fullt nu, förutom några strategiska vakanser. Intresset att etablera sig här är stort och vi ser gärna att fler internationella aktörer väljer Skärholmen Centrum. Där tror jag också att vi kan dra nytta av Mall of Scandinavia, som lockar många nya aktörer till Sverige, säger Anneli Jansson.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration