Krögarduo öppnar landets första Food and Beverage Market

Kista Gallerias restaurangutbud växer ytterligare när krögarna Niklas Ahlbom och Michael Zhan etablerar sitt fransk-asiatiska koncept FNB Market. – Vi vill erbjuda besökarna det bästa från den traditionella restaurangen på ett lättillgängligt sätt, säger Michael Zhan.

Skriven av Henrik Ekberg 2016-04-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Landets första. FNB Market är landets första Food and Beverage Market. Restaurangen består av en asiatisk och en fransk del.
Bild: Henrik Ekberg


Michael Zhan står bakom det asiatiska köket som består av en grilldel och ett rotisserie, medan kollegan Niklas Ahlbom sköter det franska köket och dess grill och rawbar. Vid ingivningen i december fick besökarna provsmaka delar av menyn; allt från bourguignon-burgare och majskyckling med cous cous-sallad till lammrostbiff, rostbifflock med kappa. Michael Zhan äger även Ponggruppen med en rad restauranger runt om i Stockholm. Niklas Ahlbom driver restaurang Göteborg i Hammarby Sjöstad och Himlen på Götgatan. Den sistnämnde drev tidigare även Imperiet på Götgatan men sålde restaurangen till Michael Zhan. Det var så de båda träffades.

– Vi kom fram till att vi ville göra något tillsammans och det blev FNB Market, säger Michael Zhan.

I köken basar två välkända och hyllade kockar. Grillmästaren Magnus Rydberg, som är kökschef i den asiatiska delen, har tidigare vunnit VM i BBQ-grillning och har en bakgrund från F12-gruppen. I det franska köket heter kökschefen Joakim Haglund som har en meritlista som innefattar väletablerade restauranger som Himlen och Sturehof.
Artikelbild

Krögarduo. Niklas Ahlbom och Michael Zhan träffades när Zhan köpte restaurang Imperiet av Ahlbom. Då bestämde de sig för att starta en restaurang tillsammans, vilket utmynnade i FNB Market.
Bild: Henrik Ekberg


Blir naturlig mötesplats


– FNB Market kommer att bli en naturlig mötesplats för luncher, middagar eller ett glas vin efter jobbet. Vi kommer med ett helt nytt koncept till Sverige. Vi vill att det ska vara lika enkelt att ta med sig en take away-middag hem till familjen som att komma hit för en schysst restaurangupplevelse med riktig mat i en härlig atmosfär. Vi satsar också lite extra för att FNB Market ska kännas attraktivt för att ta en after work på, säger Niklas Ahlbom.
Artikelbild

Köksmästare. Magnus Rydberg är köksmästare i FNB Markets asiatiska del. På hans meritlista finns bland annat en guldmedalj från VM i BBQ-grillning.
Bild: Henrik Ekberg


FNB Market håller till i Systembolagets gamla lokal i Kista Galleria. Men det är ingen systembolagsinredning direkt, utan det är Frankrike och Asien som gäller även här. Såväl golv som väggar pryds av vackra Asieninspirerade drakmålningar skapade av en lokal konstnär. Detta blandas upp med godbitar från den franska krogkulturen.

Materialvalen är en mix mellan hårt och mjukt och spänner från betong, oxblodsfärgat läder till brons, galler och marmor. Här återfinns även inslag av plexwood och vackert kubbgolv vid utvalda sittgrupper. En sober bordsbelysning skapar en varm och behaglig atmosfär och längst in i lokalen svävar vackra Khom Loy-lampor, särskilt framtagna för FNB Market. Bakom inredningskonceptet står Scheiwiller Svensson Arkitektkontor.

Exklusivt framtagna detaljer


– Restaurangen har en väl genomtänkt mix av asiatiska och franska detaljer som är handplockade och i flera fall exklusivt framtagna för oss. De franska hatthyllorna över flera bänkgrupper och de asiatiska Khom Loy-lamporna är bara två exempel. Restaurangmiljöer ska vara en upplevelse för alla sinnen och förstärka matupplevelsen, säger Michael Zhan.
"Kista Galleria har alltid förknippats med mat."
FNB Market är generöst tilltagen och har cirka 400 sittplatser inomhus samt en stor uteservering med plats för ytterligare 150 gäster. På invigningen deltog även Magnus Åkesson från fastighetsägaren Citycon.

– Kista Galleria har alltid förknippats med mat, 20 procent av omsättningen kommer från restauranger och kaféer, att jämföra med den normala siffran för köpcentrum som brukar ligga på runt åtta procent. Den här satsningen är ett bra komplement till våra andra restauranger, säger han.

Sök lediga lokaler i Kista!


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration