Catena stärker sin position i Göteborgsregionen

Catena är bolaget som enbart arbetar med logistikfastigheter. Under 2015 förvärvades fyra fastigheter om 55 000 kvadratmeter i Göteborgsregionen. – Just nu har vi stort fokus på egen projektutveckling, säger Johan Franzén, regionchef Göteborg.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-03-15 | Utveckling

Dela på linkedIn

Artikelbild

Borås. Catenas fastighet Vindtunneln 2 i Borås, som förvär- vades under tredje kvartalet 2015.
Bild: Rickard Johnsson, Studio E


Totalt arbetar cirka 25 personer på Catena i Sverige. På regionkontoret i Göteborg arbetar tre personer, förutom Johan Franzén själv en fastighetsförvaltare och en förvaltningsassistent, samt en affärsutvecklare stationerad i Jönköping. Catena finns framför allt kring storstäderna eller i de regioner som förser storstäderna med gods, som exempelvis Katrineholm, Hallsberg och Jönköping. Man erbjuder dels rena logistikhus, men även omlastningsterminaler, kombiterminaler samt kyl- och fryshus.

– Från att godset kommer in i landet till det kommer hem till dig, all lagring och omlastning på vägen ska kunna hanteras i våra fastigheter, säger Johan Franzén.

Nummer ett i landet


Han lyfter Göteborg som logistikhuvudstaden nummer ett i landet och tycker att stadens utveckling är minst sagt intressant. En utmaning är dock att logistiken trycks längre och längre ut från staden.
Artikelbild

Johan Franzén, regionchef Göteborg på Catena.
Bild: Rickard Johnsson, Studio E



– Man får helt enkelt välja att lägga sig lite utanför staden, eller köpa mer centrala utvecklingsfastigheter som går att konvertera till lager, säger han.

Region Göteborg på Catena innefattar, förutom Göte­borg, även Borås, Kungälv, Kungsbacka, Jönköping, Nässjö och Växjö. Catena har nyligen sålt den så kallade Prippsfastigheten i Högsbo där man själva har sitt Göteborgskontor, eftersom man anser att den är färdigutvecklad.

– Det möjliggör nya förvärv i Göteborgsområdet. Vårt huvudfokus är egen projektutveckling alternativt förvärv av befintliga fastigheter, men även på att köpa mark, säger Johan Franzén.

Vill hjälpa kunderna mer


På Catena är man noga med att följa de senaste trenderna inom logistik när det gäller exempelvis transporter, e- handel och citylogistik. Just nu diskuterar man även att ta nästa steg som fastighetsägare.

– Traditionellt sett kan man säga att du som fastighetsägare hyr ut lokaler. Vi tittar på möjligheter att hjälpa våra kunder ytterligare, säger Johan Franzén.

Som exempel nämner han möjligheten att hjälpa e-handlare, en verksamhet som de följer med stort intresse, där man undersöker möjligheterna att ta ett steg ytterligare och investera i automatisering. Detta då Catena har tillgång till bättre finansiering än vad hyresgästerna själva kan få.

– Vi vill ligga i framkant när det gäller teknikutvecklingen och följa våra hyresgäster och kanske ta ett steg in i deras verksamhet. E-handeln omdanar logistiken och ställer nya krav på oss som fastighetsägare, eftersom de kan växa med flera hundra procent på ett år. E-handels­logistik är en spännande nisch för oss, säger Johan Franzén.

Utmaning att sköta själv


Bland Catenas hyresgäster finns de stora tredjeparts­logistik-företagen som DHL, Postnord och Logent, men även andra större aktörer med egen logistikhantering så som Rusta, Santa Maria och Axfood. På Catena vill man sköta så mycket som möjligt av verksamheten inom den egna organisationen. Något som kan vara en utmaning.

– Det kan vara en svårt att driva utveckling, uthyrning och förvaltning på distans, vi vet att vi lyckas bäst när vi har personal på plats, säger Johan Franzén.

Samtidigt påpekar han att när det gäller logistikfastigheter har hyresgästen ofta långtgående underhållsansvar, vilket gör att det inte är nödvändigt med daglig tillsyn.

– I Göteborgsregionen har vi kring 285 000 kvadratmeter lageryta, skulle ytan ha utgjorts av bostäder kanske vi hade behövt 40 anställda, nu räcker det att vi är tre här på kontoret, säger Johan Franzén.

Positivt med att vara en liten organisation är enligt ­honom att de är flexibla och har korta beslutsvägar. Att bara ha logistikfastigheter gör Catena till specialister på vad de gör.

– Vi jobbar till 100 procent med det här, och kan verkligen fokusera på funktionen i just den här typen av fastigheter och göra det bästa möjliga för hyres­gästerna. Samma sak gäller när vi utformar nya fastig­heter, vi vet väl vilka behov som finns, säger Johan Franzén.

Lagt bud


En stor händelse för Catena är att man håller på att ta över en av sina största konkurrenter, Tribona. Tanken är att man från och med april ska vara ett bolag. Köpet av Tribona är sprunget ur Catenas tillväxtplan, och är ett sätt att dels bli mer intressant för aktieägare och analytiker och dels kunna få in så många fastigheter att man kan flytta hyresgäster inom det egna beståndet. I och med samgåendet går Catena från ett fastighetsvärde på fem miljarder, till det dubbla.

– Vi kompletterar varandra väldigt bra med våra­ ­delmarknader, och vi får även en del nya hyresgäster, vilket vi tycker är positivt. Målet är att bli nummer ett på logistikfastigheter i Sverige, säger Johan Franzén.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration