Att folk rör på sig och är hälsosamma är bra för alla

Söndagen den 6 maj genomförs den första upplagan av Sisjöloppet. – Syftet är att skapa en mötesplats i Sisjön, säger Jörgen Persson på Alaska Fastigheter, som är loppets huvudsponsor.

Skriven av Nicklas Tollesson 2012-04-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Som den ledande fastighetsägaren i området var det naturligt för Alaska Fastigheter att gå in som huvudsponsor under premiäråret.

– Det är Högsbo-Sisjöns Företagarförening och dess ordförande Per-Axel Andrén som har tagit initiativet till tävlingen, och som ansvarar för den. Det är unikt att en företagarförening genomför en löpartävling, vanligtvis är det ju idrottsföreningar som står bakom. Vi känner inte till någon motsvarighet någon annanstans, säger Jörgen Persson, som äger Alaska Fastigheter tillsammans med Lars-Åke Alexandersson.

Löparna väljer mellan att springa fem eller tio kilometer. Banan går till största delen i Sisjön, men gör också en kortare avstickare över på Högsbosidan.

– Det är ett bra sammanhang att synas i. Det är positivt att det händer något sådant här i området, och att folk rör på sig och är hälsosamma är bra för alla. Sisjöloppet blir ett sätt att skapa gemenskap i området, både för besökare och för oss som arbetar här. Det blir en mötesplats, och mötesplatser föder idéer och idéer skapar arbetstillfällen, säger Jörgen Persson.

Ska ni springa själva?


– Nej, vi kommer att vara med och hjälpa till vid start och mål.

En som däremot kommer att delta i tävlingen är kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén.

– Hon kommer att ha startnummer 1. Det är bara att hoppas att fler politiker ställer upp och utmanar henne, säger Jörgen Persson.

Alaska Fastigheter är den fastighetsägare som satsar mest på att utveckla Sisjön. Bolaget äger redan i dag cirka 100 000 kvadratmeter i området – bland annat Sisjö centrum som har förvandlats från ett gammalt 70-talscentrum till ett fräscht och modernt köpcentrum där livsmedelskedjan Willys och sport- och vildmarkskedjan XXL har de största ytorna och där Clas Ohlson nu i dagarna öppnar en 2 000 kvadratmeter stor butik.

På sikt har Alaska planer på att bygga uppemot 80 000 kvadratmeter handel, kontor och hotell vid Sisjömotet – därutöver ska Hornbach bygga 20 000 kvadratmeter på mark som Alaska säljer till den tyska byggvarujätten.

– Vi hoppas att planerna ska vinna laga kraft vid årsskiftet och att vi sedan kan börja bebygga successivt, säger Lars-Åke Alexandersson.

I slutet av 80-talet bildade Alexandersson och Persson Alaska Fastigheter.

Varifrån kommer namnet?


– Jag råkade vara i Kuala Lumpur och sa "här är så varmt så jag hellre hade velat vara i Alaska". Vi hade fått avslag på vårt första namnförslag och valde sedan Alaska, vi tänkte att om kunderna valde att betala sina räkningar i alfabetisk ordning så skulle vi ligga bra till, säger Jörgen Persson.

Alaska har på senare år alltmer koncentrerat sin verksamhet till Sisjön. Det var bland annat därför man för ett par år sedan sålde fastigheten på Avenyn 1 till Wallenstam.

– Det är klart att det är roligt att äga en sådan prestigefastighet, men det är svårt att vara rationell när man bara har en fastighet i området. Om en hyresgäst vill öka eller minska sina ytor är det svårt att tillgodose önskemålen. Därför tyckte vi att det var bättre att fokusera på Sisjön.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration