Nya lokalen är perfekt

Bring Citymail hittade nya, perfekta lokaler i Bromma. Men det tog tid. – Snart kommer det att bli ännu svårare, det händer mycket här just nu, säger Thomas Pettersson, lokalansvarig.

Skriven av Therese Aronsson 2012-04-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Till den stora, öppna lokalen kommer post varje morgon. Först sorteras den efter postnummer, sedan på brevlådenivå. Sorteringshyllor med alla Brommabornas namn på står utplacerade i rummet. Varje dag sorterar de och skickar ut upp emot tre ton post. Som mest har det blivit 5,5 ton post på en dag.

Bring Citymail hade länge suttit vid Brommaplan. Lokalen var sliten och nedgången, och grannarna klagade på att deras verksamhet bullrade. Det gjorde att de bestämde sig för att flytta sin bas för Bromma-verksamheten. Thomas Pettersson, lokalansvarig på Bring Citymail, trodde att det skulle bli lätt att hitta nya lokaler, men där tog han fel. Ett år tog det innan han hittade vad han sökte.

– Det är huggsexa om lagerlokaler i storleken 500 till 1 200 kvadratmeter i Bromma. Det är väldigt svårt att hitta. Den här lokalen är lite för stor. Jag sökte en på 900 kvadratmeter och den här är på 1 020, så vi har plats att växa.

Den 16 december flyttade de in i den nya lokalen, som ligger i Johannesfred i Ulvsunda industriområde. Där arbetar i dag en kontorschef och 25 brevbärare. 60 procent av posten delas ut med cykel, 18 procent med mopeder och resten med bil.

Bring Citymail har 108 liknande kontor i Sverige, från Östhammar i norr till Trelleborg i Söder. Citymail startade 1991, och köptes senare upp av norska posten för att ingå i Bring. I dag har Bring Citymail 1 400 anställda i Sverige.

Naturlig mopedförvaring


– Posten är vår största konkurrent. Vår affärsidé är att rikta oss mot företag som själva sorterar sin post. Exempel på företag som använder oss är banker och postorderföretag, säger Thomas Pettersson.

Företagets krav på den nya lokalen var att det skulle vara en stor, öppen yta. Helst ville de ha lokalen i bottenplan med smarta in- och utlösningar för brevbärarna. Här ligger halva lokalen en våning upp, men med fungerande hiss så funkar det bra. De har även en naturlig förvaring för mopeder och cyklar.

– Det känns väldigt, väldigt bra. Vi har ett bra flöde i verksamheten. Den är perfekt, trots att den ligger en våning upp. Jag hade inte velat göra annorlunda om jag gjort det igen, säger han och fortsätter:

– Vi skrev kontrakt med Humlegården, som nu har sålt fastigheten till Profi. Humlegården var bra att ha att göra med. De hjälpte oss med ombyggnaden och vi hade ett gott samarbete. Det har inte förändrats efter ägarbytet.

För att utforma de nya lokalerna har de tagit hjälp av arkitekten Paula Lycken. Färgelement i rött, blått och grönt har använts för att skapa en trevlig atmosfär. In till det väl tilltagna lunchrummet har man byggt in tre runda fönster för att skapa transparens i lokalen. Kontorschefen har glasväggar in till sitt kontor av samma anledning. Det finns också stora, fräscha omklädningsrum till brevbärarna.
Artikelbild

"Arbetsmiljön är den stora vinsten med flytten. Det är roligare för våra medarbetare att gå till jobbet när det är fräscht, snygg och trevligt", säger Thomas Pettersson.
Bild: Niclas Liedberg


– Arbetsmiljön är den stora vinsten med flytten. Det är roligare för våra medarbetare att gå till jobbet när det är fräscht, snyggt och trevligt. En schysst arbetsmiljö påverkar hur vi mår. Läget är sämre än förra kontoret, men det blir en ickefråga när medarbetarna kommer in och ser hur fint det är här. Det har faktiskt blivit som vi tänkt.

Förhoppningen finns att kunna knyta kontakter med företag i området. Och de ser en ljus framtid för sin verksamhet i Bromma.

– Bromma känns väldigt expansivt. Vi kände att det var dags att vara med nu och satsa, snart kommer det att bli ännu svårare att hitta lokaler här. Flygplatsen ligger nära och spåren för Tvärbanan går precis bakom vår fastighet. Det bubblar lite här, säger Thomas Pettersson.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration