Anna gillar Bromma Blocks

Målgruppen, som är döpt till Anna, har hittat till gallerian i Bromma Blocks, men också många andra. Tidningen Market har utsett den till den mest populära gallerian i Stockholm. – Det är en bekräftelse på att vi har satsat rätt, säger centrumchefen Ewa Olsson Lundin.

Skriven av Therese Aronsson 2012-04-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Therese Aronsson


Market listade nyligen de 25 mest populära galleriorna i Stockholm utefter hur nöjda kunderna är med nöjes- och nyttoshoppingen. Gallerian i Bromma Blocks, som ägs av KF Fastigheter, fick högst betyg i båda kategorierna.

– Det betyder otroligt mycket. Det är en bekräftelse på att vi har satsat rätt. Folk möts här och har trevligt. Samtidigt kan de snabbt och enkelt hitta allt de behöver, säger centrumchefen Ewa Olsson Lundin.

Det var ett och ett halvt år sedan gallerian öppnade. Det var sedan tidigare en volymhandelsplats här men namnet var då Bromma Center. För att sätta det nya namnet Bromma Blocks på kartan fick gallerian draghjälp av XXL, som öppnade dagen efter. Köerna i trafiken till området fick lokalradion att rapportera och använde då flitigt namnet.

Trendkänslig kvinna


Gallerian utvecklades med Anna som målgrupp. Anna är en 39-årig kvinna som är välutbildad och har ett bra jobb. Anna är trendkänslig och tycker om att vara unik. Hon kör en mindre dieselbil, är duktig på att sopsortera och hon ställer höga krav.

Har Anna hittat hit?


– Oh ja, hon finns här. Våra nya volymkoncept gillas av barnfamiljer, och Anna har tre barn och kan tänka sig ett fjärde. På helgen kommer hon hit med familjen och släkten, och på veckorna är hon här med väninnorna. Det gör att vi försöker bredda utbudet. Bland annat har Katarina och vänner öppnat, som riktar sig mer till Annas mamma, säger Ewa Olsson Lundin.

Sedan öppningen har en del butiker velat expandera och andra krympa. Det gör att centrumledningen kan flytta runt butikerna och skapa utrymmen för nya koncept, trots att vakanserna är låga. Vad Ewa Olsson Lundin känner är att det behövs mer service. En kiosk kommer att öppna inom kort. Hon välkomnar även butiker med klockor, väskor och skor, och kanske en resebyrå.

Att Bromma är rätt område för dem är det inget snack om.

– Gallerian ligger rätt. Det byggs hela tiden i Bromma, och det kommer inte att sluta byggas på ett bra tag. Tvärbanan gör att folk blir mer rörliga, hotellet öppnade i september och de boende i Annedal flyttar in allt eftersom. Det känns otroligt positivt för oss. Det kommer att hända mycket här.

Fler aktörer ska få plats


2011 hade gallerian på Bromma Blocks närmare två miljoner besökare. De har inskaffat ett bilräkningssystem som visar hur många bilar som kommer och från vilka områden.

Framöver kommer KF Fastigheter att bygga ut gallerian med 25 000 kvadratmeter. Men än är det oklart när det blir. Syftet är att ge plats åt fler aktörer. I dag måste de vara selektiva på den begränsade ytan.

– Det kommer bygga ihop allt och skapa nya shoppingvarv. Det skapar stora förändringar som ger nytt liv, säger Ewa Olsson Lundin entusiastiskt.

KF sponsrar Brommapojkarna och har byggt en femmannaplan på Bromma Blocks, som är till för barn i åldrarna fem till sju år.

– Det är ont om träningsplaner och vi vill vara delaktiga i Bromma, det är viktigt. Samtidigt är det ett sätt att komma rätt in i målgruppen. Anna och de andra mammorna turas om att hålla koll på barnen medan de andra går och shoppar, säger hon.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration