"Kontakt är det kundvård handlar om"

Knacka på hos hyresgästen eller ring åtminstone och hör hur läget är. Det är det kundvård handlar om. Det menar Stefan Gustafsson, förvaltningsansvarig för Balders kommersiella bestånd. – Det är som i livet, frågar man inget så får man inget veta.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-09-15 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Förstärker. För att komma närmare kunden förstärker Balder på fastighetsskötarsidan, som enligt Stefan Gustafsson är Balders främsta ambassadörer.
Bild: Henrik Ekberg


Balders fastighetsbestånd i Stockholm blir allt mer centrerat. Den senaste tiden har bolaget sålt tre fastigheter i Ulvsunda och en i Huvudsta. Strax före semestern förvärvade bolaget Havsfrun 26 på Östermalm, en kontorsfastighet på 3 500 kvadratmeter. Dessförinnan köpte man resterande 50 procent av kontorsfastigheten Stockholm Göta Ark vid Medborgarplatsen samt en kontorsfastighet i Marievik. De båda tillsammans med en lokalyta på 51 000 kvadratmeter. Under våren har Balder även gjort ett flertal hotell­förvärv, varav fyra i Stockholmsregionen.

– Det blir intressant att ge sig in på det området, även om vi har viss erfarenhet från Berns Salonger som vi köpte för tre år sedan. Annars är tendensen att vi köper innanför tullarna och säljer i närförorterna. Sen bygger vi hyresrätter i Haninge och Nynäshamn, vilket man får säga är lite ovanligt i dag, säger Stefan Gustafsson.

Vuxit rejält


Balder har vuxit rejält sedan bolaget grundades 2005. Hela koncernen, med huvudkontor i Göteborg, äger drygt 500 fastigheter runt om i landet och den uthyrningsbara ytan uppgår till omkring 2 miljoner kvadratmeter. De kommersiella fastigheterna märks i första hand i och omkring de tre storstäderna.

Vi sitter i Balders kontor på Drottninggatan i Stockholm där man hållit till sedan 2008 och där 16 personer har sin arbets­plats. Stefan Gustafsson började som förvaltare när Balder flyttade från Huvudsta till Drottning­gatan och sedan 2011 har han titeln förvaltningsansvarig kommersiellt. Några veckors semester har följts av inskolning av sonen och snart börjar allvaret. Men någon ångest inför en lång, mörk och tuff höst har han inte.

– Skulle jag få det så byter jag jobb direkt. Om inte jag tycker det är roligt att gå hit då kommer ingen ­annan på kontoret att tycka det heller. Och jag skulle dessutom inte kunna utföra mitt jobb på ett bra sätt. Det är viktigt att tycka om sitt jobb om man investerar så mycket tid och hjärta i det.

Långsiktig ägare


Balders ambition är att vara en långsiktig ägare som baserar verksamheten på stabila kassaflöden och nöjda kunder. Sedan 2006 bedriver Balder all förvaltning i egen regi. Målsättningen är att ständigt komma närmare kunden. Och det upplever Stefan Gustafsson att man gör.

– Det känns så. Det handlar mycket om att våga fråga. Boka möten, gå in hos hyresgästen vid rondering ­eller ring åtminstone kunden och bara fråga hur läget är. Kontakt är det kundvård handlar om. Det är precis som i livet, frågar man inget så får man inget veta.

Balder har även förstärkt på fastighetsskötarsidan, som är de främsta ambassadörerna för varumärket gent­emot hyresgästerna, enligt Stefan Gustafsson. Varje fastighetsskötare har i dag lite mindre bestånd, just för att kunna erbjuda bättre service och förbättra rutinerna för bland annat felanmälningarna.

– Den här branschen ligger långt efter vad gäller sälj, återkoppling och information generellt. Men vi jobbar på det och försöker hitta influenser från andra, som till exempel fastighetsmäklarbranschen som jobbar mycket med sådana bitar.

Tydliga mål


Stefan Gustafsson tror det handlar om att jobba strukturerat. Att man bestämmer sig för att ha som målsättning att till exempel ta kontakt med en kund fyra eller åtta gånger under året. Tydliga mål, helt ­enkelt.

– Det är näringslivet generellt dåligt på. Se på elit­idrottsmän, de har tydliga mål. Man måste kunna mäta för att se ett faktiskt utfall.

Just nu utför Balder en hyresgästanpassning i Spårvagnshallarna vid Birger Jarlsgatan. Balder köpte fastig­heten, med en uthyrningsbar yta på 23 000 kvadratmeter, för två år sedan. Där huserar bland andra Sirius International Insurance, en av Balders största hyres­gäster.

Hur ser ni på framtiden i Stockholm?

– God, med sjunkande vakanser. Känslan är positiv. Och det känns extra positivt när vi vet att hårt arbete lönar sig. Vi har inga lediga lokaler i dag i centrala Stockholm och det ska vi inte heller ha. Nej, förresten. Vi har tyvärr en lokal om 171 kvadratmeter ledig sedan en månad tillbaka. Det är inte ok. Om någon är intresserad av en kontorsyta i city i den storleken får den personen gärna ringa mig direkt.


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration