"Relationen till kunden är viktigast"

Att hitta nya lokaler till sitt företag handlar om mycket mer än geografi och en bra hyra. För NCC Property Development är det därför viktigt att skapa goda relationer med sina kunder. – Det är ju människor vi gör affärer med, säger Robert Hägg på NCC.

Skriven av Sofia Grymer 2013-12-03 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild

Torsplan. NCC utvecklar just nu bland annat kontors- och handelsfastigheten Torsplan i Solna där de första hyresgästerna precis flyttat in. Nästa projekt är att bygga ett liknande hus mitt emot som de kallar Torsplan 2.
Bild: Diakrit/BAU


NCC Property Development är ett av fyra affärsområden inom NCC-koncernen. De jobbar med fastighetsutveckling och försäljning av kommersiella fastigheter på utvecklingsmarknader i Norden och Baltikum och verkar främst inom segmenten kontor, handel och logistik.

– Vi jobbar på två sätt, långsiktigt och kortsiktigt, ­säger Robert Hägg, som är marknadschef på NCC.

Den kortsiktiga varianten inleds av att en kund kontaktar NCC när de är på jakt efter nya lokaler eftersom de de redan har är undermåliga. Den långsiktiga varianten inträffar när NCC själva kontaktar företag och frågar hur de mår i sina nuvarande lokaler.

– Det gör vi vare sig vi har ett projekt eller inte, om vi tror att de kan hjälpas av nya lokaler. Det är det långsiktiga arbetet.

– En flytt är en ganska stor grej, det tar tid och resurser och det är vårt ansvar att få hyresgästen att förstå det och hjälpa dem med allt de ska genomgå, säger Robert Hägg.

Följer upp med kundundersökningar


För att försäkra sig om att de håller standarden och gör ett bra jobb följer NCC upp processen med kund­undersökningar i tre olika steg för att ta reda på vad som varit bra och dåligt. Första gången sker när de skriver kontrakt för de nya lokalerna med hyresgästen, nästa gång när hyresgästen flyttar in och sedan en sista gång ett tag efter hyresgästen har flyttat in.
Artikelbild

Robert Hägg, marknadschef på NCC.


– Det är för att ta reda på hur kunden har upplevt processen, om lokalen lever upp till deras förväntningar och se till att vi håller standarden.

– Vi håller också en utbildning med företaget om hur man ska verka i lokalerna, så att de lär sig hur vi har tänkt att man ska använda huset. Vi har ett ansvar att föra över den kunskapen och jag tror vi har nytta av detta i framtiden, säger Robert Hägg och utvecklar resonemanget:

– De flesta företag flyttar var femte till tionde år. Är de nöjda med oss sprider det ringar på vattnet och stärker vårt varumärke.

För NCC Property Development är det viktigt att ta alla sina kunder på allvar. Att hitta nya lokaler handlar om mycket mer än geografi och en bra hyra, säger ­Robert Hägg. Och kontakten mellan NCC och kunden är alltid väldigt nära och personlig.

– Jag tror det viktigaste är att vi får en bra relation till våra kunder, det är ju människor vi gör affärer med och det spelar en stor roll. Det är en viktig del av vår värdegrund.

NCC Property Development utvecklar nya fastigheter och säljer i de allra flesta fall vidare den färdiga fastigheten till en ny värd.

– Så nackdelen med oss är att vi inte har några begagnade lokaler. Fördelen är att vi har något som passar alla eftersom det finns alla möjligheter att skräddar­sy våra lokaler efter företagets behov.

Nytt handelscentrum


NCC utvecklar just nu bland annat kontors- och handelsfastigheten Torsplan i Solna där de första hyresgästerna precis flyttat in. Nästa projekt är att bygga ett liknande hus mitt emot som de kallar Torsplan 2.

– Det blir en pendang till det första huset med handel i botten, och vi hoppas kunna starta med det nästa år.

I Norra Djurgårdsstaden utvecklar de Valparaiso som ska bli ett helt nytt centrum för handel i Värtahamnen.

– Namnet är taget från hamnstaden Valparaiso i Chile, och det är det är bilden av den staden som vi har framför oss när vi utvecklar området. Det kommer att bli ett mycket levande område.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration