Mall of Scandinavia sätter ny standard

Internationella varumärken, ytor för event och ett parkeringsgarage som känns som en hotellobby. När Mall of Scandinavia öppnar 2015 kan man förvänta sig något alldeles extra. – Vi kommer att sätta en ny standard för hur shopping ska upplevas. Vi skapar en destination, säger Per Ronnevik på Unibail-Rodamco.

Skriven av Therese Aronsson 2012-03-01 | Utveckling

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Artikelbild


Bild: Benoy Architects/Bau


2007 presenterade Unibail-Rodamco en idé om ett 100 000 kvadratmeter stort köpcentrum i Arenastaden. Förslaget mottogs positivt. I början av 2008 började de skissa på hur köpcentrumet skulle se ut. Efter flera omritningar anser Per Ronnevik, director of development Nordic på Unibail-Rodamco, att de har tagit fram ett välplanerat köpcentrum och en bra produkt.

Artikelbild

"Mall of Scandinavia kommer att ge besökaren en helt ny referenspunkt för hur shoppingupplevelsen ska vara", säger Per Ronnevik.
Bild: Unibail-Rodamco


– Det är gynnsamma förhållanden, platsen är fenomenal. Stockholmsregionen har en mycket stark befolkningstillväxt, och Solna är en av de delar som växer allra mest. Det investeras enormt mycket, och många bostäder utvecklas där. Det gör Solna till en attraktiv plats för ett köpcentrum, säger han.

Han berättar att de tillsammans med Wingårdhs Arkitektkontor har tagit fram publika ytor med modern, skandinavisk design som har en internationell touch.

Artikelbild


Bild: Wingårdhs


Gallerian kommer att innehålla fyra stora knutpunkter som är inspirerade av de fyra elementen. Vid elementet jord är det till exempel fokus på naturliga material. Taket är skapat för att ge känslan av att solljus sipprar genom trädens lövverk. Den största knutpunkten får vatten som inspiration. Platsen är 40 meter i diameter och tanken är att man ska kunna ha event av olika slag där.

Unik mix


Till storleken blir Mall of Scandinavia större än NK, Gallerian, Åhléns City, Sturegallerian och Pub tillsammans. Butiksutbudet beskriver Per Ronnevik som the top of the line. Det blir en mix som man inte hittar någon annanstans.

– Det blir ett brett och djupt utbud av butiker. Mall of Scandinavia blir ett köpcentrum som sätter upp riktlinjer för en ny standard. Till exempel kommer vi att introducera flera nya, internationella hyresgäster som inte finns på den svenska marknaden än. Sammanlagt blir det cirka 250 butiker, restauranger och kaféer.

Heldag eller snabbesök


Det blir inte bara handel och restauranger. Unibail-Rodamco planerar även att bygga en 10 000 kvadratmeter stor biograf. I Mall of Scandinavia ska man kunna spendera en heldag med familjen. Men Per Ronnevik påpekar att gallerians lättillgänglighet gör att det även är enkelt att göra ett snabbesök för att gå till apoteket eller köpa ett klädesplagg.

– Vårt upptagningsområde är långt över två miljoner människor. Det är ett superregionalt köpcentrum, säger Per Ronnevik.

Han förklarar att det viktigaste är att köpcentrumet är lättillgängligt, oavsett om man kommer gåendes, cyklandes, med bil eller med allmänna kommunikationer. Ur den synvinkeln är platsen optimal. Mall of Scandinavia ligger i direkt anslutning till pendeltågsstationen Solna Station, som kommer att utvecklas i och med Arenastadens framväxt. Där ska perrongen förlängas och en ny uppgång till gallerian ska byggas. När Tvärbanan står klar kommer den också att stanna på stationen.

4 000 parkeringsplatser


Mall of Scandinavia kommer också att innehålla ett av Sveriges största parkeringshus med 4 000 parkeringsplatser. De är fördelade på två parkeringsvåningar i gatuplan och tre våningar ovanpå gallerian.

– Upplevelsen börjar redan när man kör in i parkeringshuset. Det kommer kännas som att åk in i en hotellobby. Det är påkostat och det finns inget liknande i Europa, säger han entusiastiskt.

Besökarna ska välkomnas av ett ljust parkeringshus med en färgsättning som gör det lätt att orientera sig. Att hitta en ledig parkering ska också vara lätt. Ett parkeringssystem visar i vilka delar av garaget som man hittar lediga platser, och över varje parkeringsplats sitter en lampa som visar om den är ledig eller ej.

Artikelbild

Hela fastighetens bruttoarea är på 300 000 kvadratmeter. Förutom galleria och parkeringsgarage kommer den att innehålla 50 000 kvadratmeter kontor och 20 000 kvadratmeter bostäder.
Bild: Wingårdhs


Hela fastighetens bruttoarea är på 300 000 kvadratmeter. Förutom galleria och parkeringsgarage kommer den att innehålla 50 000 kvadratmeter kontor, som utvecklas av Fabege, och 20 000 kvadratmeter bostäder, som utvecklas av Peab Bostad. De byggs ovanpå de övre parkeringsvåningarna.

– Alla vill ha en stadsmiljö som är levande 24 timmar om dygnet, då måste det finnas både bostäder, kontor och service. Det skapar vi nu.

Unibail-Rodamco köpte marken och byggrätten den 22 december 2011 och i januari påbörjades byggandet av Peab. Hösten 2015 är köpcentrumet i full gång. Det kommer att bli något att se fram emot, enligt Per Ronnevik.

– Mall of Scandinavia kommer att ge besökaren en helt ny referenspunkt för hur shoppingupplevelsen ska vara.


Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration