"Man kommer att se en oerhört stor förändring"

Just nu är det mycket på gång i Nordstan och målet med utvecklingen är att skapa en modern handelsplats som passar den urbana familjen. Nordstans vd Ulrika Carlsson berättar om Nordstan nu – och i framtiden.

Skriven av Maria Olsson Äärlaht 2016-02-29 | Näringsliv

Dela på linkedIn

Artikelbild

Välbesökt. Varje år besöker 36 miljoner personer Nordstan.
Bild: Maria Olsson Äärlaht


Med sina 36 miljoner besökare är Nordstan den plats dit näst flest svenskar beger sig varje år. Endast Stockholms centralstation besöks av fler. Av de 36 miljonerna är fem miljoner turister.
Artikelbild

Nordstans vd Ulrika Carlsson är positiv till innerstadens utveckling i framtiden.


– Oavsett vart du åker och med vem så har du ofta som turist shopping på agendan, och där är Nordstan en stor magnet, säger Ulrika Carlsson.

Nordstan ägs av flera fastighetsägare, till största del av Vasakronan och Hufvudstaden. Alla gemensamma ytor sköts dock av Nordstans samfällighet, och det är också här som Ulrika Carlsson är anställd.

– Vi har i uppdrag att ha hand om själva handelsplatsen och driver utvecklingen av Nordstan, naturligtvis tillsammans med fastighetsägarna. Vi ska se till att du som kund upplever Nordstan som ett sammanhängande köpcentrum, säger hon.

Moderniserar


Hon berättar att de hela tiden arbetar för att modernisera Nordstan. Nyligen påbörjade de utvecklingen av Köpmans­gatan, mellan Scandic Europa och Gustav Adolfs torg, där de har lyft taket och gjort nya entréer.

– Det kanske inte låter så spännande, men det ger en helt annan rymd och det har blivit en ljusare och trevligare shoppingmiljö, säger hon.

Det fortsatta arbetet med Köpmansgatan kommer att utgöras av mindre förändringar, som exempelvis iordninggjorda eventytor och planteringar.

– Det blir ett sätt att få in det gröna och mjuka i ­miljön. När man är en så stor handelsplats får man arbeta mycket tydligare med att få fram de här mjuka trivselfaktorerna, säger Ulrika Carlsson.

Skapar nyfikenhet


På samma gata har det nyligen öppnat en pop-up-butik, där affärsinnehavaren kommer att bytas ut då och då. Enligt Ulrika Carlsson är det ett bra sätt för att skapa nyfikenhet hos konsumenten.

– Vi ser trenden att man som konsument vill ha ­något mer oväntat, självklart tillsammans med de ­butiker som man alltid handlar i, säger hon.

Något annat nytt är den food-trucks-gata som har skapats på Spannmålsgatan, där målet återigen är att tillgodose önskan om förändring bland konsumenterna.

– Vi vill uppdatera befintliga butiker och restauranger och i den mån det finns lediga lokaler få in nya, fräscha koncept som konsumenter efterfrågar och på så vis skapa en bra mix, säger Ulrika Carlsson.

Det största projektet i Nordstan just nu är renoveringen av Femmanhuset. Där koncentrerar de sig i dagsläget på övre plan, och tanken är att göra om allt från golv till tak. Det ska dessutom tillkomma nya ­butiker och gångstråket ska uppdateras för att skapa ett bättre flöde.

Nya koncept


Ett par nya koncept har redan öppnat i Femman, bland andra Naked Juicebar och Odd Molly. Ombyggnationen av Femman är bara startskottet till Nordstans utveckling. Till 2025 kommer Västlänken att öppna sin Västra station i närheten, och under de tio åren kommer mycket att hända i Nordstan. Ulrika Carlsson menar att det är flera yttre faktorer som påverkar utvecklingen av handelsplatsen. Bland annat handlar det om att möta konsumenter i deras nya köpbeteenden, där man gärna vill ha tillgång till allt på samma plats. Tanken är även att förstärka café- och restaurangutbudet i köpcentrumet över tid.

– Är du ute och handlar och gör det under en längre stund kommer du vilja äta också, och då är den biten viktig för konsumenternas trivsel, säger hon.

Överlag har det skett en stor förändring av Nordstan under de senaste åren, bland annat när det gäller bredden på utbudet i köpcentrumet.

Inte som förr


– Det skulle vara fantastiskt roligt om fler upptäckte det nya Nordstan. Många har förmodligen bilden av att Nordstan är som det var förr, men så är det inte längre, säger Ulrika Carlsson.

Hon menar att det händer mycket i hela city just nu, och är övertygad om att utvecklingen kommer att fortsätta.

– Då menar jag inte bara Nordstan utan hela innerstadens handel. Jag tycker att det är jätteviktigt att verka för dess utveckling, för att behålla en levande stadsmiljö inne i Göteborg, säger Ulrika Carlsson.

Hon pekar också på vikten av kombinationen av olika typer av handel.

– Du har den effektiva handeln i ett stort köpcenter, men du har också mysiga kvarter centralt i exempelvis Haga. Det är drivkraften och guldkornet med Göteborg, säger hon.

Lediga lokaler i Göteborg


Dela på linkedIn


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration