Öresund lockar allt fler logistikföretag

Öresund växer som region för logistiklokaler. I synnerhet Helsingborg, som har lockat till sig en rad aktörer de senaste åren. Men Erik Barnekow på Colliers efterfrågar ändå mer hjälp av kommunerna.
– Logistiklösningar är inget som prioriteras, säger han.

Skriven av Henrik Ekberg 2014-03-01 | Näringsliv

Dela på linkedIn Skicka till e-post

Det har hänt mycket positivt i Öresundsregionen under de ­senaste två åren. Som Postnord ­Logistics etablering vid E6 i Helsingborg, danska Frode Laursens utökning i Åstorp och DHL som i somras flyttade in i sina nya lokaler i Skånes andra stad.
− Det är i Helsingborg det mesta händer. Och det beror på att det finns mark att bygga på där. I Malmö går det trögare, om man bortser från Subaru som valt att samla all sin verksamheten i Malmöregionen, säger Erik Barnekow, affärschef för industri och logistik på Colliers.

Reda att satsa pengar på lokaler


Bristen på mark är det stora dilemmat i Malmö. Många av logistikbolagen sitter i gamla ineffektiva ­lokaler som kostar mycket vad gäller drift och miljö. Det gäller inte minst Norra Hamnen i Malmö. Där har kommunen mark, men eftersom de endast upplåter denna som arrende eller tomrätt så blir det inga affärer gjorda, enligt Barnekow. Detta trots att det finns gott om investerare på marknaden som är redo att satsa pengar i nybyggnationer.
Artikelbild

Erik Barnekow, affärschef för industri och logistik på Colliers.
Bild: Colliers


− De tycker det är för stor risk att satsa pengar i tomträtter och arrenden. Investerare tänker mer långsiktigt. Behovet är stort av nya moderna lokaler och lösningen är att ta fram planlagt mark och sälja denna på marknaden, säger han och fortsätter:

− Generellt kan man säga att kommuner inte prioriterar logistik, utan hellre bostadsfrågan. Inställningen är att staden ska växa, men hur staden ska försörjas med varor kommer långt ner på listan. Öresund har länge varit ett segmenterat område när det gäller logistik, med Malmö, Helsingborg och Landskrona på var sin kant. Så är det fortfarande, men Erik Barnekow har ändå känslan av att företagen börjar öppna upp för andra kommuner.

− Särskilt bolagen i Malmö som inser att det inte finns någon mark att etablera nytt på, då måste man se sig om i andra kommuner.
Artikelbild


Nytt fryslager i Bjuv


För Colliers var 2013 ett gott år. Företaget förmedlade omkring 90 000 kvadratmeter logistikyta, vilket är rekord om man ser till de senaste åren. Och det ser ljust ut för branschen framöver, inte minst i Öresund. I Ängelholm kommer till exempel Biltema under året att öppna en butik på 40 000 kvadratmeter och Puma bygger ut sin nuvarande anläggning i Helsingborg med ytterligare 10 000 kvadratmeter.
"Det blir mer lönsamt att bygga nytt"
Pumas nya lager, med ett automatiserat lagerhanteringssystem, är tänkt att bli något av en förebild för klädjättens centralisering i Europa, när 23 Pumalager ska bli sju. I Bjuv bygger Findus ett nytt fryslager som ska ­rymma minst 60 000 pallplatser och stå klart under våren 2015.

Nybyggnationer


Sett till hela Öresundsregionen så är det i Malmö den största efterfrågan finns, enligt Erik Barnekow. Och då handlar det om lagerlokaler på mellan 1 000 och 4 000 kvadratmeter. För dem som är intresserade av lokaler på 10 000 kvadratmeter eller mer så är Barne­kows råd att i stället bygga nytt.

− Det blir mer lönsamt att bygga nytt lager om det handlar om så stora. En annan sak jag lagt märkte till är att e-handelsbolagen tar allt mer yta, men de ställer samtidigt lite andra krav. De vill till exempel främst ­sitta centralt i storstäderna och har inga krav på takhöjd.

Lediga lokaler i Öresundsområdet





Dela på linkedIn Skicka till e-post


Prenumerera på Lokalnytts nyhetsbrev


Lokalnytts nyhetsbrev skickas ut en gång per vecka och innehåller artiklar inom kontor, arbetsliv, fastigheter och evenemang.

Prenumerationen är helt gratis och ni kan avbryta den när som helst.

Klicka här för att påbörja er prenumeration